نقد هنری فرانسه از اواخر قرن هجدهم تا پایان سده بیستم
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
- نویسنده ریحانه قلی زاده
- استاد راهنما منصور حسامی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
چکیده: نقد هنری به معنای امروزین آن از اواخر قرن هجدهم و با نوشته های موسوم به سالن آغاز گشت. این ها نوشته هایی بودند که به ارزیابی آثار نقاشی به نمایش در آمده در نمایشگاه رسمی آکادمی هنرهای زیبای فرانسه می پرداختند. نقد هنری و ادبی غیر از فرانسه، در سایر کشورهای اروپا نیز در جریان بود، اما به سبب اهمیت و نقشی که منتقدان فرانسوی در اعتلای آن داشته اند، در این رساله، نقد هنری فرانسه از اواخر قرن هجدهم (از زمانی که نقد به صورت حرفه ای در نوشته های منتقدان بزرگی چون دنی دیدرو مطرح گشت) تا پایان قرن نوزدهم (یعنی زمانی که نقد جایگاه اصلی خود را در مباحث مربوط به هنر باز یافت)، مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است. سعی ما بر آن بود تا نقد هنری فرانسه از اواخر قرن هجدهم تا پایان قرن بیستم مورد بررسی قرار گیرد. اما به سبب حجم بسیار زیاد مطالب، به صلاح دید اساتید، نقد هنری فرانسه در این رساله، تا پایان قرن نوزدهم بررسی شد و بررسی نقد هنری قرن بیستم به زمان دیگری موکول گشت. به طور کلی، در این پایان نامه، ابتدا تعریفی از نقد هنری و منتقد هنری ارائه گشته، سپس به اهمیت آن در مباحث مربوط به هنر اشاره شده است. در ادامه تاریخچه ای از نحوه ی شکل گیری آن از دوران باستان تا پایان قرن نوزدهم ارائه گشته و نیز به اجمال منتقدان تأثیر گذار در روند شکل گیری نقد هنری معرفی شده اند. سپس به سبب جایگاهی که تفکرات فیلسوفان آلمانی به خصوص کانت و هگل در شکل دهی به ذوق و سلیقه ی منتقدان فرانسوی قرن نوزدهم داشته اند، نظرات این دو فیلسوف مورد بررسی قرار گرفته است. مباحث مربوط به هنر و نقد هنری ارتباط تنگاتنگی با شرایط اجتماعی اقتصادی و فرهنگی و نیز تحولات و پیشرفت های علمی دارد، که در این رساله به آن ها نیز پرداخته شده است. در خاتمه جایگاه مطبوعات و روزنامه نگاران فرانسوی مورد بررسی قرار گرفته و سپس هفت تن از تأثیر گذارترین منتقدان و هنرمندان قرن های هجده و نوزده معرفی شده اند. نتیجه ی این بررسی تأثیر نقد هنری فرانسه را در شکل گیری مکاتب هنری توضیح داده و میزان اهمیت آن را در پیشرفت هنر و سوق یافتن آن به سوی مدرنیسم مشخص می نماید . واژگان کلیدی: نقد هنری، نقد فرانسه، قرن هجدهم، قرن نوزدهم، نظام واسطه-منتقد
منابع مشابه
موقعیت زن در تفکر فلاسفه عصر روشنگری سده هجدهم فرانسه
تأثیر افکار میزوژینی (به حساب نیاوردن زنا) ارسطو که غالباً از مکتب کلاسیک به افکار فلاسفه سده هجدهم راه یافته بود تا پایان قرن همچنان ادامه یافت. مردانی که برای اعتلای تفکر بشری راه بسیار پرفراز و نشیبی را طی کردند، درباره جامعه زنان قضاوت بسته ای داشتند. منتسکیو، حقوقدانی که تحلیل های حقوقی و سیاسی اش هنوز مرجع تحقیقی متخصصان است، گرچه نسبت به گذشتگان تحت تأثیر روشن بینی خود در مورد جامعه زنان ...
متن کاملغیرایدئولوژیکشدن اندیشههای سیاسی در پایان قرن بیستم
ایدئولوژیهای سیاسی در فرایند نوسازی، دنیوی کردن و عقلانینمودن زندگی انسان بهوجود آمدند. این ایدئولوژیها دارای اهداف کلان و وسیع نظیر ترقی، پیشرفت، عقلانیت، خردباوری و... هستند و برای رسیدن به آنها نیازمند نظامسازی و برنامهای برای ادارة امور جامعه میباشند. اینگونه است که نظامهای سیاسی ایدئولوژیک بهوجود آمدند. از طرفی مفهوم ایدئولوژی در طول عمر خود دچار تحول شده و امروزه به معنای یک سر...
متن کاملاسطوره ایران دلفریب در ادبیات فرانسه قرن هجدهم
ایران کشوریست که در ادبیات فرانسه قرن هجدهم از جایگاه و جذابیت ویژه ای برخوردار است. طبیعت این کشور و ویژگی های قومی آن ‘ تاریخ باستان‘ عصر میانه ومعاصر ایرن‘ ویژگی های تمدنی ‘ اخلاقی و آداب ورسومی‘ و به ویژه‘ ادبیات و هنر این کشور از صور و ابعادی بهره مند است که ایران را برای نویسنده- فیلسوفان عصر روشنگری فرانسه ‘ به صورت یک اسطوره دلفریب در آورده و عاملی مؤثر برای الهام و نشر اندیشه های فلسفی...
متن کاملسیر تطور پژوهشهای غربی دربارۀ تفسیر امامیه تا پایان قرن بیستم
قرآنپژوهی غربی در دویست سال اخیر مراحل مختلفی را در مسیر رشد و پیشرفت خود طی کرده است که پیش از این در کتابها و مقالات بسیاری به آن پرداخته شده است. اما در ارتباط با آثاری که قرآنپژوهان غربی دربارۀ تفسیر شیعی یا رویکرد شیعه به قرآن پدید آوردهاند، تا کنون کار پژوهشی منسجمی انجام نشده است که نشان دهد این جریان خاص از قرآنپژوهی غربی از کجا شروع شده و چه مراحلی را طی کرده و اکنون در چه جایگاهی...
متن کاملدوگانگی تصویر الکتر در ادبیات نمایشی قرن بیستم فرانسه
دوگانگی شخصیت یکی از موضوعات ادبی است که پرسوناژ را بر اساس شخصیت چندگانه اش ترسیم می کند. این دوگانگی شخصیت وسیله ای است برای بیان دیدگاه دو بعدی طبیعت بشر که ما بین خیر و شر در نوسان است. تعمق در ساختار تصویر دوگانه چهره های اساطیری یونان باستان نقطه ی آغاز نظرات فلسفی، تاریخی، روانشناختی، اجتماعی و ساختارگرایانه است که تا زمان حال ادامه دارند. در میان کهن الگوهای ادبی، زنان اساطیری توجه و تخ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه الزهراء - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023